Koçluk dünyasına katıldığımdan bu
yana metaforlar yolu ile bir şeyleri anlatmak çok keyif aldığım bir paylaşma
yöntemi haline geldi. Koçluk görüşmelerinde danışan kişiden içinde bulunduğu durumu bir metafor ile anlatmasını isteriz; ben de satışa dair paylaşımlarımda
metaforlar kullanarak okuyana birden fazla konu hakkında bilgi verebilmeyi ve
akılda kalabilmeyi hedefledim.
Bu açıklamalardan sonra,
yıllardır yaptığım iki işimi birbirlerinin ortak noktaları üzerinden bir
metaforla anlatmaya çalışacağım. 10 senedir yapıştırıcılar ve bantlar üzerine,
satış alanında çalışıyorum. Bunların çok
önemli bir ortak noktası var biliyor musunuz ?
Bantlarda müşterilerimize de izah
ettiğimiz gibi yapışma performansı ve birleştirme gücüne etki eden 3 faktör vardır.
1. İlk
Yapışma (tack): Bir bantı ellediğinizde, elinizde bıraktığı yapışkanlık
hissiyatıdır. Ya da bir bantı, yapıştırıcıyı yüzeye uyguladığınızda, o ilk anki
tutunmasıdır. Bu bantın gerçek, nihai gücü hakkında bir fikir vermez. Zira,
bantlar yüzey üzerinde bekledikçe, kimyasal reaksiyon devam eder ve ortalama
24-72 saat sonra kürlenme tamamlanır. Tack olarak da ifade edilen bu durumu
satışta müşteri ile ilk tanışma ve müşteride bıraktığınız ilk intiba olarak
yorumluyorum. Elbette, satışta başarıya giden yolda ilk intiba çok önemlidir.
Sürecin nasıl devam edeceği, satışı kapatıp kapatamayacağınız müşterinin sizi
algılaması, güvenmesi ve onaylamasına doğrudan bağlıdır. Dolayısıyla, bir
satıcı olarak, ilk yapışma performansınıza dikkat edin 😊
2. İçsel
Kuvvet (cohesion): Yapıştırıcıları oluşturan kimyasal bileşenler ayrı ayrı
moleküllerdir. Ancak, kimyasal reaksiyon sonrası bu moleküller bir araya
gelerek bir bağ kurarlar. Bu kimyasal reaksiyon ile güçlü bir iç kuvvete
ulaşırlar. Bantlar için de benzer bir durum söz konusudur. Bantın ana malzemesinin
bir içsel kuvveti vardır. Örneğin, sizin marketlerde gördüğünüz, evinizde bir
ayna veya tablo yapıştırırken kullandığınız iki tarafında yapıştırıcı olan bantlara
montaj bantı denir ve bunların ana malzemesi çok büyük oranda köpükten (Polietilen
veya Poliüretan) oluşur. Bu köpük bantlar yoğunluğuna göre güçlenir ya da
zayıflayabilir. İşte bu yoğunluk bantın yapıştığı yerde yırtılmadan, taşıdığı
yüke karşı koyabilmesine ve sapasağlam durabilmesine etki eder. Ne kadar
tanıdık değil mi ? Satışta da içsel kuvvet oldukça önemli bir parametre değil
mi ? Buna motivasyon da diyoruz 😊 Bir satışçının görüşme halinde olduğu müşterisinde,
zor süreçlere karşısında ne kadar dayanabildiği, zor ve yüksek beklentilere
karşı ne kadar dirençli ve çözüm odaklı olabildiği, satış sürecini yönetirken içsel
kuvvetini ne kadar koruyabildiği aldığı neticeyi etkiliyor, değil mi ? O halde,
tıpkı büyük kuvvetler karşısında yırtılmadan durabilen, içsel kuvveti yüksek
bir bant ya da yapıştırıcı gibi tutunmak lazım tüm işlere…
3. Son
Yapışma (adhesion): Hani ilk yapışmada bahsettiğimiz kimyasal reaksiyonun yani
kürlenme süresinin 24-72 saatı sonrası vardı ya; işte artık son yapışma
noktasındayız. Yani, yapıştırıcı artık ulaşabileceği en son mukavemete ulaşmıştır.
Bir ölçüm yapıldığında çıkacak sonuç o yapıştırıcının maksimum performansını, en
yüksek yapıştırma gücünü gösteriyordur. Satışçı için de tüm süreçlerin sonunda,
artık yapabileceği tüm etkiyi yapıp satışı kapama ve siparişi alma aşaması bu
aşamadır. Bu noktada, müşteriniz artık sizi anlamış, önerdiğiniz çözümü, ona
olan faydasını, sunduğunuz değeri benimsemiş ve kabul etmiştir. Ne kadar
zorlarsa zorlasın kırılmayacak bir güven bağı oluşmuştur. Böylece, kalıcı uzun
soluklu bir iş ortaklığı doğmuş demektir.
Bu durumu satıcı açısından
özetlemek gerekirse, dikkat edilmesi gerekenler:
·
İlk intibanın önemi
·
Süreç devam ederken yüksek motivasyonun önemi
·
Sona gelindiğinde kalıcı ve ayrılmaz bir iş
ilişkisi yaratabilmenin önemi
İşte böyle; tıpkı yapışma üçgeninde
olduğu gibi sadece üç maddede satıcının başarılı olması ve müşterisindeki
beklentileri karşılayabilmesi için gerekenleri sıraladık. Ben bu üçlüye satışta kalıcılık üçgeni adını koydum. Zira, önemli olan satış yapabilmek değil, devamlı ve sürdürülebilir satış yapmaktır. Bu üç hususu tüm müşteri
yönetimi ve satış süreçlerinde aklınızda tutarsanız ve uygulamaya çalışırsanız kalıcı işlere imza atacağınıza eminim. Bilim yalan söylemez ! 😊
Sevgiler,
Çağrı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder